2013. február 14., csütörtök

DAVID BOWIE: ALADDIN SANE

A Parlophone Label Group nagy örömmel jelenti be az Aladdin Sane 40. évfordulós ünnepi kiadását. Először 1973. április 13-án az RCA Victor kiadásában, David Bowie sorlemezei közül a hatodikként jelent meg a lemez, mely Bowie és Ken Scott közös munkájának eredménye. A dalok egy rendkívül sűrű időszakban születtek, legtöbbjük az 1972-es áttörést és hírnevet hozó The Rise and Fall of Ziggy Stardust and The Spiders From Mars konceptalbum megjelenését követő amerikai koncertturné során. A felvételek a londoni Trident Studios-ban, valamint a New-York-i és Nashville-i RCA Studios-ban készültek 1972. október 6. és 1973. január 24. között. Ez lett volna az utolsó lemez, ahol a Spiders csapat zenél, azaz Mick Ronson (gitár, zongora, háttérvokál), Trevor Bolder (basszusgitár) és Mick ‘Woody’ Woodmansey (dobok). És ezen a lemezen kezdődött meg Bowie és Mike Garson avant-jazz zongorista közös munkája. Az éneklés mellett Bowie gitáron, harmónikán, billentyűzeten és saxofonon is játszik az albumon.

“Ziggy Amerikába megy” – így jellemezte Bowie az albumot. Az Aladdin Sane születésével a korábbiakhoz képest egy dögösebb, őrültebb anyag állt össze; a nyitó dalra, a ‘Watch That Man’ túlzó átiratára a The Rolling Stones volt hatással (míg a ‘Let’s Spend The Night Together’ a The Rolling Stones szerzemény feldolgozása). A második kislemezen, a ‘The Jean Genie’-n Muddy Waters lénye érződik, míg a “futurisztikusan nosztalgikus” ‘Drive-In Saturday’ dalt, amely az angol listák 3. helyéig kúszott, az ‘50-es évek doo-wop stílusa inspirálta. David legdekadensebb szerzeménye, a ‘Cracked Actor’ a Hollywood Boulevard-on tett utazását mutatja be, azaz a nyers rock’n’roll-ba ültett képeket és környezetet.

Mike Garson fantasztikus tehetsége sokat hozzáadott az albumot meghatározó dalokhoz, különösen a címadó műben hallható disszonáns improvizációja, vagy a ‘Time’ és az utolsó track, a ‘Lady Grinning Soul’ ideges, skizofrén ismérve.

Megdöbbentő, hogy az Egyesült Királyságban 100.000 előrendelést vettek fel az albumra (a The Beatles virágkora óta nem volt erre példa). Ez volt Bowie első albuma, amely Angliában a csúcsra ért, az amerikai Billboard listán pedig a 17. helyet szerezte meg.

Az újramaszterelést Ray Staff készítette a londoni AIR Studiosban. Ray anno a Tirdent Studiosnál dolgozott az eredeti anyagon és a tavalyi Ziggy Stardust 40 éves évfordulóra készített remaszterért hatalmas elismerést kapott.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése